+

Interdyscyplinarna debata "Dlaczego kultura dla dzieci jest ważniejsza, niż myślisz"

Jesienią dyskutowaliśmy o marginalizacji literatury dziecięcej na Conrad Festival – i zapowiadaliśmy, że to dopiero początek. Teraz dotrzymujemy słowa: łączymy siły z Centrum Sztuki Dziecka i wspólnie zapraszamy na kolejną odsłonę dyskusji o statusie i znaczeniu literatury i kultury dziecięcej w Polsce.

Tym razem, przy okazji Poznańskich Targów Książki, spojrzymy na problem z innej strony i szerzej. Zajmiemy się istotnością i rolą kultury dla dzieci, a dyskusja na równi z literaturą uwzględni perspektywy i doświadczenia innych ważnych obszarów: filmu i teatru.

Dlaczego kultura dla dzieci jest ważniejsza, niż myślisz.
Interdyscyplinarna debata z udziałem Justyny Czarnoty, Anny Czernow i Marty Jodko, ekspertek związanych z kulturą dla młodych

kiedy: 8 marca (piątek), godz. 16.00, 
gdzie: Poznańskie Targi Książki, scena C, pawilon 8, Międzynarodowe Targi Poznańskie (ul. Głogowska 14)

Kultura dla dzieci i młodzieży – od literatury, przez kino i teatr, po muzykę i sztukę – zajmuje w dyskusji publicznej miejsce podrzędne: jest traktowana jako znacznie mniej ważna i mniej godna uwagi od kultury kierowanej do odbiorców dorosłych. A jakie jest jej rzeczywiste znaczenie? Co nam daje i co z niej wynika? Co tracimy, spychając ją na margines? Dlaczego warto się nią zajmować i o niej mówić? I skąd czerpać wzorce, by robić to dobrze? 


W dyskusji udział wezmą ekspertki związane z trzema dziedzinami kultury dziecięcej – teatrem, literaturą i filmem: 

Justyna Czarnota – pedagożka teatru, trenerka, kuratorka. Prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce, ale jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin. Ciekawią ją szczególnie przedstawienia eksperymentujące z pozycją publiczności i modele działania wzmacniające bliskość między osobami na widowni.

Anna Czernow – literaturoznawczyni, badaczka literatury dla dzieci i młodzieży, autorka wielu artykułów naukowych, publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach branżowych w kraju i za granicą. Tłumaczka z języka szwedzkiego. W latach 2015–2023 była prezeską Polskiej Sekcji IBBY.

Marta Jodko – historyczka sztuki, dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino!. Członkini zarządu ECFA – Europejskiego Stowarzyszenia Filmów dla Dzieci. Współtworzy program filmowy Biennale Sztuki dla Dziecka, a w latach 2009–2022 także program Animator dla Dzieci na MFFA Animator. 

Rozmowę poprowadzi Zofia Małkowicz – doktora socjologii (UAM), wykształcona również humanistycznie (media interaktywne i widowiska, UAM) i artystycznie (edukacja artystyczna, rzeźba i działania przestrzenne UAP); badaczka, facylitatorka, edukatorka, ekspertka w zakresie działań interdyscyplinarnych. Przez ostatnią dekadę współpracowała z instytucjami kultury i sztuki, tworząc programy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a także realizując projekty badawcze służące diagnozie potrzeb publiczności oraz ewaluacji działań edukacyjnych.

Nagranie debaty zostanie udostępnione na profilu FB Wydawnictwa Dwie Siostry



Wydarzenie jest kontynuacją dyskusji o statusie literatury i kultury dziecięcej zapoczątkowanej debatą „Niechciane dzieci. O marginalizacji literatury dziecięcej” na Conrad Festival 2023 – zapraszamy do zapoznania się z jej podsumowaniem:

 

„Niechciane dzieci. Debata o marginalizacji literatury dziecięcej” – podsumowanie 

Zainicjowana przez Wydawnictwo Dwie Siostry i zorganizowana przez Krakowskie Biuro Festiwalowe dyskusja o marginalizacji literatury dziecięcej odbyła się 27 października 2023 w ramach Conrad Festival 2023. Udział wzięły: Joanna Olech, Paulina Małochleb, Katarzyna Ryrych, Jadwiga Jędryas i Aleksandra Byrska. Debatę poprowadził Szymon Kloska. W rozmowie spotkały się różnorodne perspektywy: pisarska, krytycznoliteracka, wydawnicza, rodzicielska i bibliotekarska, a jej celem było otwarcie dyskusji o statusie książki dziecięcej w polskiej debacie publicznej. Dyskusję tę planujemy kontynuować i rozwijać podczas kolejnych wydarzeń.

  • czytaj dalej

     

    Podczas debaty uczestniczki zdiagnozowały liczne problemy związane z niskim statusem książki dziecięcej i czytania w Polsce, przytaczając przykłady i argumenty ze swoich dziedzin. Oto podsumowanie dyskusji – streszczenie głównych punktów i wątków, które pojawiły się w wypowiedziach rozmówczyń i prowadzącego:

     

    ● Książki dla dzieci to dziedzina o szczególnym znaczeniu. Książki czytane w dzieciństwie to najważniejsze lektury w naszym czytelniczym życiu – to one kształtują nas w największym stopniu. Książki dla dzieci i młodzieży to ważny ekonomicznie segment rynku książki. Polscy twórcy i twórczynie książki dziecięcej od lat odnoszą znaczące sukcesy międzynarodowe – ich książki zdobywają prestiżowe nagrody i są tłumaczone na wiele języków. Mimo to książki dla dzieci i młodzieży są od dawna pomijane w dyskusji publicznej.

    ● Książki dla dzieci i młodzieży nie są recenzowane w opiniotwórczej prasie, rzadko pojawiają się w audycjach radiowych czy telewizyjnych. O tym, że może być inaczej, świadczą przykłady z krajów o bardziej rozwiniętej kulturze czytania, gdzie najbardziej prestiżowe tytuły prasowe – jak „Guardian”, „New York Times” czy „Die Zeit” – mają stałe rubryki poświęcone literaturze dziecięcej, a recenzje literatury dziecięcej bywają bardzo obszerne i dogłębne. W Polsce nieobecność recenzji literatury dziecięcej w wysokonakładowej prasie ogólnej jest dojmująca. Takie recenzje pojawiają się niemal wyłącznie w prasie specjalistycznej i w internecie – w miejscach, do których mogą dotrzeć osoby głębiej zainteresowane i mające rozeznanie w temacie. Brakuje jednak regularnej obecności literatury dziecięcej w mediach niespecjalistycznych, dzięki której wiedza o tym, co w tej dziedzinie istotne i wartościowe, mogłaby docierać do szerokiego grona odbiorców. Taka obecność kształtowałaby również szerszą świadomość dotyczącą istotności literatury i kultury skierowanej do dziecięcego odbiorcy. Tymczasem w dużych polskich mediach nie ma dziennikarzy specjalizujących się w literaturze dziecięcej ani miejsca na materiały dotyczące tej tematyki.

     

    ● Nagrody przyznawane twórcom literatury dziecięcej i młodzieżowej nie są traktowane na równi z „dorosłymi” nagrodami literackimi. Nie wymienia się ich wśród ważnych polskich nagród literackich, a ich wyniki nie są omawiane w opiniotwórczych mediach i nie przebijają się do opinii publicznej. Nie mają też w związku z tym żadnego przełożenia na sprzedaż nagrodzonych książek. Inaczej jest choćby w Niemczech, gdzie najważniejsza nagroda – finansowana przez państwo Deutscher Jugendliteraturpreis – cieszy się ogromnym prestiżem, wręczana jest przez minister rządu federalnego Niemiec na wielkiej gali transmitowanej w telewizji, na największych na świecie targach książki we Frankfurcie, i znacząco wpływa na sprzedaż wyróżnionych tytułów. Nominacje do nagrody ogłaszane są pół roku przed ogłoszeniem wyników na targach książki w Lipsku (największych targach literatury niemieckojęzycznej). Przez te pół roku nominowane tytuły są mocno obecne w obiegu czytelniczym – eksponowane w księgarniach ze specjalnymi oznaczeniami, czytane przez kluby czytelnicze. Polskie media nie informują nawet o laureatach najbardziej prestiżowych światowych nagród w dziedzinie literatury dziecięcej – jak Astrid Lindgren Memorial Award (znajdująca się w ścisłej czołówce światowych nagród literackich o najwyższej wartości finansowej – kwota nagrody to 5 milionów koron szwedzkich, czyli 513 000 dolarów, ponad połowa wysokości literackiej nagrody Nobla).

     

    ● W sytuacji, gdy w mediach nie ma miejsca na recenzje książkowe, istniejące nagrody dla literatury dziecięcej mogłyby być istotną rekomendacją dla rodziców szukających wartościowych książek dla dzieci i realnie wpływać na sprzedaż nagradzanych tytułów. Wymagałoby to jednak partnerstw medialnych i instytucjonalnych, które pozwoliłyby dotrzeć z informacjami o nagrodach do opinii publicznej i zbudować ich prestiż w świadomości szerszej grupy odbiorców.

     

    ● Literatura dziecięca i związane z nią środowiska są bardzo sfeminizowane, zdominowane przez kobiety. To także – ze względu na patriarchalny charakter kultury polskiej – wiąże się z niskim statusem tej literatury. Problem ten dotyczy również zawodów, które w naturalny sposób związane są z promowaniem czytania i literatury wśród dzieci i młodzieży: nauczyciela i bibliotekarza. Są sfeminizowane, nisko wynagradzane i nie cieszą się prestiżem. Jednocześnie poziom czytelnictwa wśród chłopców jest wyraźnie niższy niż wśród dziewczynek. Brakuje pozytywnych męskich wzorców promujących czytanie, z którymi chłopcy mogliby się identyfikować. Z nieczytających chłopców wyrastają nieczytający mężczyźni, którzy później zyskują wpływy, zostają decydentami i reprodukują porządek, w którym czytanie i literatura to dziedziny nieistotne. Nie mamy wśród naszych polityków odpowiednika Baracka Obamy, którego rekomendacje windują książki na listy bestsellerów. Dzieci przejmują od dorosłych system wartości, w którym czytanie jest zajęciem nieistotnym i drugorzędnym, a książka nieatrakcyjnym obiektem. Nieczytający dorośli wychowują nieczytające dzieci. Potrzebne są systemowe rozwiązania, które pomogą to zmienić.

     

    ● Polscy chłopcy przestają czytać około 10. roku życia. Niezbędne są rozwiązania, które pomogą temu przeciwdziałać i uczynią czytanie czynnością równie atrakcyjną dla chłopców, jak dla dziewczynek. Jednym z nich może być dążenie do uczynienia bibliotek miejscem bardziej atrakcyjnym dla chłopców. Wśród bibliotekarzy powinno być więcej mężczyzn – na wzór bibliotek francuskich, gdzie mężczyźni stanowią połowę załogi. Oferta dodatkowych zajęć bibliotecznych powinna także częściej uwzględniać chłopięce zainteresowania.

     

    ● By czytanie stało się atrakcyjne, niezbędne jest oderwanie go od obowiązku w szkole – nie powinno się kojarzyć z odpytywaniem i sprawdzianami. Dobrym wzorem są tu szkoły skandynawskie, gdzie lekcje zaczynają się od 15 minut swobodnej, samodzielnej lektury. Uczniowie i nauczyciele czytają wtedy dla przyjemności dowolne przyniesione przez siebie książki, z których nikt nie jest potem odpytywany.

     

    ● Przestrzeń rodziny jest w Polsce przestrzenią prywatną. Obejmuje to także relacje rodziców z dziećmi i sferę wychowania – w tym czytanie książek dziecięcych. W związku z tym, jako zagadnienie ze sfery prywatnej, to, co związane z książkami dziecięcymi nie jest w Polsce problemem publicznym ani ważnym problemem społecznym. Literatura dziecięca jest wykluczona podwójnie – jako przestrzeń kobieca (bo przestrzeń rodziny jest przestrzenią kobiecą) i jako przestrzeń rodzinna – czyli prywatna, wykluczona z życia publicznego.

     

    ● Dzieci nie są w Polsce traktowane poważnie – są infantylizowane, proponuje im się treści poniżej ich możliwości intelektualnych. Nie są także poważnie traktowani dorośli zajmujący się dziećmi, jak wspomniani nauczyciele czy bibliotekarze.

     

    ● Brakuje systemowych rozwiązań dotyczących obecności książek w szkołach i przedszkolach. Biblioteki szkolne są zorientowane na lektury szkolne, a w obecność książek w przedszkolach publicznych jest przypadkowa i nieusystematyzowana.

     

    ● Doświadczenie pracy w bibliotece dziecięcej wskazuje, że rodzice często traktują czytanie i książki dla dzieci bardzo użytkowo. Sama umiejętność czytania jest postrzegana jako przydatna w życiu i niezbędna dla osiągnięcia sukcesu zawodowego. Jednak z chwilą gdy dziecko ją zdobędzie i nauczy się płynnie czytać, rodzice tracą zainteresowanie motywowaniem go do dalszego czytania. Wybierając lektury dla młodszych dzieci, dorośli szukają przede wszystkim prostych książek, które pozwolą skutecznie rozwiązać konkretne życiowe problemy – rozstać się z nocnikiem czy poradzić sobie ze złością. Królują książki o charakterze edukacyjnym. Nie jest natomiast doceniana wartość literatury dziecięcej samej w sobie, w tym wartość opowieści i bogactwa, jakie wnosi ona w sferę emocji i wyobraźni. Nie docenia się opowieści, która może być złożona i niejednoznaczna, a przy tym – jako symulacja życia – oferuje głębię i różnorodność przeżyć, otwiera, uczy empatii, dostrzegania potrzeb innych i rozumienia ich intencji. Nie dostrzega się potencjału rozwoju poprzez opowieść ani wartości czytania dla przyjemności.

     
     

    W debacie udział wzięły:

     

    Aleksandra Byrska

    Absolwentka filologii polskiej i krytyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Krytyczka, bibliotekarka, poetka. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat intymności i skandalu w prozie polskiej po 2010 roku. Wiersze publikowała w „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Salt Hill Journal” i „La Piccioletta Barca”.

     

    Jadwiga Jędryas

    Współzałożycielka i współwydawczyni Wydawnictwa Dwie Siostry, zajmuje się w nim również prawami zagranicznymi. Tłumaczka literacka z języka niderlandzkiego, angielskiego i francuskiego. Absolwentka Instytutu Lingwistyki Stosowanej UW (przekład ustny z języka francuskiego i angielskiego) i kursu podyplomowego Katolickiego Uniwersytetu w Lowanium. W latach 2003–2015 tłumaczka pisemna Parlamentu Europejskiego.

     

    Paulina Małochleb

    Krytyczka i badaczka literatury. Laureatka Nagrody Prezesa Rady Ministrów i Stypendium Młoda Polska NCK. Autorka książki Przepisywanie historii. Powstanie styczniowe w powieści polskiej (2014).

     

    Joanna Olech

    Pisze i ilustruje książki dla dzieci i młodzieży, za które otrzymała kilka ważnych nagród. Zadebiutowała Dynastią Miziołków. Jej inne książki to: Miziołki wracająKto ty jesteś?Pompon w rodzinie FisiówMam prawo i nie zawaham się go użyćTym razem ci się upiekło. Lista książek zilustrowanych przez nią jest dłuższa. Joanna Olech jest także współautorką podręczników szkolnych do języka polskiego i jurorką konkursów literackich. Jest jedną z nielicznych w Polsce osób regularnie publikujących artykuły i recenzje na temat literatury dziecięcej.

     

    Katarzyna Ryrych

    Z wykształcenia anglistka, z zamiłowania malarka i pisarka, autorka licznych książek dla dorosłych, młodzieży i drobiazgu, jak pieszczotliwie mówi o dzieciach. Pięciokrotna laureatka Konkursu Literackiego im. Astrid Lindgren, w którego V edycji zdobyła także Grand Prix. Jej książki otrzymały m.in.: Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego, Książkę Roku Polskiej Sekcji IBBY, nagrodę Literacka Podróż Hestii, Nagrodę Specjalną Polskiej Sekcji IBBY w kategorii „Dziecko jest najważniejsze” (dla Wyspa mojej siostry). Jej książki zostały wpisane na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej oraz międzynarodową listę IBBY Outstanding Books for Young People with Disabilities. Mama dwóch synów, przyjaciółka kotów i psów. Lubi rowerowe wyprawy, dwuosobowe plenery i truskawki ze śmietaną. I książki, które kupuje nałogowo.

     

    Debatę poprowadził:

     

    Szymon Kloska

    Krytyk i aktywista literacki. O książkach opowiada w radiu i telewizji, czasami pisuje w prasie drukowanej i innej. Prowadził liczne programy telewizyjne i audycje o literaturze, m.in.: „WOK – Wszystko o Kulturze”, „Książki na Lato”, „Myślnik” i „Tygodnik Kulturalny”. Obecnie wchodzi w skład redakcji „Nowego Tygodnika Kulturalnego”. Od przeszło dekady współprowadzi audycję „Piątka z literatury” w RMF Classic. Wieloletni pracownik Instytut Książki, od stycznia 2017 roku związany z KBF i programem Kraków Miasto Literatury UNESCO, w ramach którego m.in. pełnił funkcję kuratora programu Lem 2021. Współtwórca Festiwalu Literatury dla Dzieci. Rzecznik Nagrody Literackiej Gdynia i kurator Festiwalu Miasto Słowa, który towarzyszy nagrodzie. Od wielu lat prowadzi w Krakowie Dyskusyjne Kluby Czytelnicze – Reportaż. Wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim.

     

pomyślnie zalogowano
Nie udało się zalogować
Nie pamiętam hasła!

Nic się nie stało.
Wpisz adres e-mail użyty podczas rejestracji, a my wyślemy Ci instrukcję resetowania hasła.

Konto o pdanym adresie email nie istnieje
Wiadomość z linkiem do zmiany hasła została wysłana na Twój adres e-mail.
pomyślnie wylogowano
rejestracja
krok 1/2
Zarejestruj się przez:
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.
* pola obowiązkowe
rejestracja
krok 2/2
Rodzaj klienta:
Dane klienta:
* pola obowiązkowe
Udało się!

Dziękujemy za rejestrację. Życzymy udanych zakupów!

Rzeki
60,90 zł

Powiadom mnie o dostępności produktu:

Gdy produkt będzie dostępny, wyślemy powiadomienie na podany adres e-mail.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.
* pola obowiązkowe
Dziękujemy za zapytanie. Poinformujemy Cię, gdy tylko ten produkt będzie dostępny.
Produkt jest już w koszyku

Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

ok