Międzynarodowy konkurs na projekt ilustrowanej książki dla dzieci. Edycja trzecia.
Zapraszamy serdecznie do udziału w kolejnej – trzeciej już! – edycji międzynarodowego konkursu na projekt ilustrowanej książki dla dzieci JASNOWIDZE 2018!
Konkurs od początku cieszy się dużym zainteresowaniem twórców z Polski i zagranicy – na dwie pierwsze edycje nadesłano łącznie prawie 1000 projektów z całego świata! Na księgarskich półkach pojawiają się pokonkursowe książki – nowe, świeże i intrygujące tytuły dla dzieci. Trwają prace nad kolejnymi publikacjami.
Każdej edycji konkursu towarzyszą złożone z najciekawszych projektów wystawy pokonkursowe, które udostępniane są szkołom, bibliotekom i instytucjom kulturalnym w Polsce i zagranicą. Interaktywna wystawa „JASNOWIDZE – edycja I” przybrała ponadto formę książki aktywnościowej – katalogu konkursowego, a wystawie „JASNOWIDZE – edycja II” towarzyszy krótki film animowany pt. „Przepowiednia”.
Dodatkowym powodem do radości jest fakt, że renoma konkursu została doceniona i tegoroczna edycja otrzymała dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury!
Wciąż przyświecają nam te same idee i cele. Chcemy, by konkurs przyczyniał się do budzenia potencjału tkwiącego w młodych twórcach i autorach utworów literackich dla dzieci, zwracał uwagę opinii publicznej na wagę dbałości o jakość estetyczną i edytorską książek dziecięcych, by wyznaczał w tej dziedzinie najwyższe standardy i wspierał rozwój polskiej książki dziecięcej i jej międzynarodowej obecności.
Bezpośrednim celem konkursu jest inicjowanie procesu tworzenia pięknych i wartościowych książek dla dzieci oraz odkrywanie utalentowanych twórców i autorów tekstów i stwarzanie im możliwości zaistnienia na polskim i międzynarodowym rynku wydawniczym.
Do udziału w konkursie zapraszamy debiutantów i doświadczonych twórców, z Polski i z zagranicy, występujących indywidualnie lub zespołowo. Uczestnicy muszą mieć ukończone 18 lat.
Przedmiotem konkursu jest projekt ilustrowanej książki dla dzieci w języku polskim lub angielskim. Prace konkursowe powinny zawierać scenariusz (konspekt) lub scenorys (storyboard) całej książki oraz 3 gotowe rozkładówki i okładkę.
Ocenie podlegać będą: jakość artystyczna projektu, oryginalność, forma pobudzająca dziecięcą wyobraźnię i treść uwzgledniająca dziecięcą wrażliwość.
Prace konkursowe będą oceniane przez dwa niezależne jury:
1. Jury międzynarodowe: Susanne Rotraut Berner, Bernardo P. Carvalho, Joanna Olech i Piotr Karski.
2. Jury Wydawnictwa Dwie Siostry: Ewa Stiasny, Jadwiga Jędryas, Joanna Rzyska, Maciej Byliniak.
W Konkursie są przewidziane 3 kategorie nagród:
1. Nagroda główna w wysokości 2500 euro oraz dwa wyróżnienia honorowe – przyznawane przez jury międzynarodowe.
2. Nagroda w postaci wydania książki przyznawana przez jury Wydawnictwa Dwie Siostry.
3. Udział najlepszych nadesłanych projektów w wystawie pokonkursowej.
Prace konkursowe należy nadsyłać od 15 listopada do 15 grudnia 2018 roku na adres:
JASNOWIDZE 2018
Wydawnictwo Dwie Siostry
al. 3 Maja 2 m. 183
00-391 Warszawa
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 1 kwietnia 2019 roku na stronie internetowej konkursu.
Jury III edycji
Jury międzynarodowe
Rotraut Susanne Berner - przewodnicząca
Jedna z najpopularniejszych i najwyżej cenionych niemieckich ilustratorek, graficzka, autorka książek obrazkowych dla dzieci i młodzieży. Zilustrowała około 80 tytułów, zaprojektowała ponad 800 okładek. Do najbardziej znanych książek jej autorstwa należy seria wyszukiwanek o ulicy Czereśniowej, które ukazały się w łącznym nakładzie około 1,5 mln egzemplarzy w 20 krajach. Jest laureatką wielu prestiżowych wyróżnień. Trzykrotnie zdobyła najważniejszą niemiecką nagrodę w dziedzinie książek dziecięcych – Deutscher Jugendliteraturpreis, otrzymała także specjalną nagrodę Deutscher Jugendliteraturpreis za całokształt twórczości. Kilkakrotnie nominowano ją do Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) oraz nagrody im. Hansa Christiana Andersena, którą otrzymała w 2016 roku.
Bernardo P. Carvalho
Portugalski ilustrator i wydawca. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Lizbonie. Współzałożyciel wydawnictwa Planeta Tangerina, które w 2013 roku otrzymało na Targach w Bolonii nagrodę dla najlepszego europejskiego wydawnictwa dziecięcego. Jego prace zdobywają wyróżnienia i nagrody na międzynarodowych konkursach.
Anna Maria Czernow
Literaturoznawczyni, badaczka literatury dla niedorosłych, popularyzatorka nauki, nauczycielka akademicka. Prezeska Polskiej Sekcji IBBY, jurorka w konkursie Nagroda Literacka m.st. Warszawy. Autorka wielu artykułów poświęconych literaturze dla dzieci i młodzieży publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach branżowych. Współpracuje z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przy Biennale Sztuki dla Dziecka. Stypendystka Internationale Jugendbibliothek w Monachium.
Piotr Karski
Projektuje, ilustruje i pisze książki dla dzieci. Ukończył Wydział Grafiki na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Laureat wielu nagród na polskich i międzynarodowych konkursach graficznych.
Jury Wydawnictwa Dwie Siostry
Współwłaścicielka Wydawnictwa Dwie Siostry. Ukończyła warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Projektuje i ilustruje książki.
Jadwiga Jędryas
Współwłaścicielka Wydawnictwa Dwie Siostry i tłumaczka wielu książek z jego katalogu. Absolwentka Lingwistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim.
Maciej Byliniak
Redaktor, tłumacz, literaturoznawca. Od 2007 roku sprawuje opiekę redaktorską nad większością publikacji Dwóch Sióstr.
Wyniki trzeciej edycji międzynarodowego konkursu JASNOWIDZE 2018/2019
Zakończyła się trzecia edycja konkursu Jasnowidze, równie udana, bogata i inspirująca jak poprzednie. Z radością obserwujemy rosnące zainteresowanie konkursem w Polsce i za granicą. Jego potwierdzeniem jest liczba zgłoszonych projektów. W tej edycji otrzymaliśmy 530 prac z 35 krajów świata: 370 z Polski i aż 160 z zagranicy! Nadesłane projekty reprezentowały pełen przekrój stylów, konwencji i gatunków książki ilustrowanej dla dzieci, a ich twórcy wykazali się ogromną kreatywnością.
W dniach od 25 lutego do 1 marca 2019 w Nowej Palmiarni w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbyły się obrady jury konkursowego. Projekty oceniały dwie niezależne komisje, które przyznały nagrody i wyróżnienia.
Jury międzynarodowe
Nagroda główna: „Daj mi spokój”, Ania Gawron, Polska
Wyróżnienie: „Grandpa's Fantastic Garden” („Fantastyczny ogród dziadka”), Wei Fu, Tajwan
Wyróżnienie: „Ogłoszenia dzieci, niedzieci, stworzeń i rzeczy”, tekst: Dorota Kassjanowicz, ilustracje: Paulina Daniluk, Polska
Wyróżnienie: „Pan Plama”, Dominik Nawrocki, Polska
Werdykt jury międzynarodowego
Konkurs Jasnowidze kolejny raz postawił przed gremium jurorskim trudne zadanie: z kilkuset różnorodnych projektów trzeba wybrać zaledwie kilka. Naszą uwagę w tegorocznej edycji zwróciła niewielka liczba propozycji lekkich, zabawnych, humorystycznych, większość projektów utrzymana była w nastroju poważnym, często otwarcie moralizującym, czemu sprzyjały poruszane przez twórców tematy, w większości trudne lub nostalgiczne. Analizując nadesłane prace, zwracaliśmy przede wszystkim uwagę na balans między ilustracjami, projektem graficznym, tekstem oraz konstrukcją opowieści, według nas właśnie ta trudna do uzyskania równowaga tworzy właściwą narrację w książce ilustrowanej. Po długiej i pełnej zwrotów akcji dyskusji zdecydowaliśmy się przyznać jedną nagrodę główną i trzy równorzędne wyróżnienia.
Nagroda główna: „Daj mi spokój” Ani Gawron
„Daj mi spokój” Ani Gawron wyróżnia się właśnie tą niezbędną w książce ilustrowanej równowagą między poszczególnymi elementami. Jury zachwyciła konsekwentna forma graficzna – ograniczenie do trzech kolorów oraz prostota ilustracji w połączeniu ze sprawnym warsztatem. Dzięki redukcji środków wyrazu narracja jest czysta i mocna, znakomicie dopasowana do wyrazistej sylwetki głównej bohaterki. Uwagę zwraca ciekawa typografia, komiksowe dymki sugerują bezpośrednie zwracanie się do czytelnika. Tekst w inteligentny sposób wykorzystuje paradoks językowy słowa „spokój”, ze swadą buduje na nim niebanalną historię. „Daj mi spokój” to jeden z niewielu konkursowych projektów posługujących się humorem i groteską. Zachęca do pracy interpretacyjnej, stawiając pytanie o bycie rodzicem i dzieckiem w nowoczesnym, pozbawionym dydaktyzmu kontekście.
Wyróżnienie: „Pan Plama” Dominika Nawrockiego
Zaletą tego interesującego projektu są ilustracje: proste, swobodne, niewymuszone, a przy tym profesjonalne. Spodobała nam się historia – trafnym pomysłem jest postawienie abstrakcyjnego tytułowego bohatera w uniwersalnej sytuacji poszukiwania własnego miejsca w świecie. Perypetie zabawnego Plamy subtelnie uwydatnia dyscyplina kolorystyczna i efekt „przybrudzenia” stron. Poprawić należałoby typografię oraz nieco monotonną kompozycję.
Słabością projektu jest brak jakościowej równowagi między ilustracjami a tekstem – zbyt ciężkim, przesadnie filozofującym – który nie koresponduje z zabawną lekkością ilustracji. Za wiele też w nim objaśniania, przez co czytelnik dostaje mało przestrzeni dla interpretacji i wyobraźni.
Wyróżnienie: „Ogłoszenia dzieci, nie dzieci, stworzeń i rzeczy” z tekstem Doroty Kassjanowicz i ilustracjami Pauliny Daniluk
„Ogłoszenia…” zwróciły naszą uwagę ciekawą koncepcją zabawnych anonsów, zapraszającą młodego czytelnika do kreatywności i wymyślania kolejnych, własnych już propozycji. Zgrabne teksty dobrze komponują się z wyrazistymi, graficznymi, energicznymi ilustracjami. Spodobał nam się dobór kolorów, fantazyjność wzorów i figlarność zabawnych szczegółów, a także dobre rozwiązanie typograficzne.Popracować można by nad niewielkim zróżnicowaniem postaci i przytłaczającym w skali całego projektu wypełnieniem stron. Niewielkie zróżnicowanie charakteryzuje też ogólna koncepcja projektu – strona po stronie to kolejne wcielenie jednego pomysłu, co nie sprzyja dynamice książki.
Wyróżnienie: „Grandpa’s Fantastic Garden” Wei Fu
Gdyby w konkursie Jasnowidze nagradzane były wyłącznie ilustracje, „Grandpa’s Fantastic Garden” prawdopodobnie dostałby pierwszą nagrodę. Na szczególną uwagę zasługuje znakomity warsztat Wei Fu. Artystce udało się stworzyć skomplikowany, nastrojowy, subtelny świat, który zaprasza czytelnika do eksploracji urokliwych szczegółów.Do wad projektu należy brak rozwiązań typograficznych – w obrębie ilustracji nie przewidziano miejsca na tekst. Nasze wątpliwości budzi również sama historia, która sprawia wrażenie pretekstowej, tekst jakościowo kontrastuje wręcz z koncepcją wizualną.
Jury Wydawnictwa Dwie Siostry
Jury Wydawnictwa Dwie Siostry w składzie: Maciej Byliniak, Jadwiga Jędryas i Ewa Stiasny przyznało nagrodę główną, trzy równorzędne wyróżnienia oraz jedno wyróżnienie specjalne.
Nagroda główna: „Bestiarium Amadeusza Foczki”, tekst: Maria Sternicka-Urbanke, ilustracje: Justyna Sokołowska, Polska
Wyróżnienie: „Pion | Poziom”, tekst: Bartosz Sztybor, ilustracje: Łukasz Golędzinowski, Polska
Wyróżnienie: „Where Is My Next Home?” („Gdzie będzie mój następny dom?”), Janas Lau, Hongkong
Wyróżnienie specjalne za POP-UP: „Tajemnicza historia znikających skarpet” Karolina Jakubowska, Polska
Wyróżnienie przyznane pracy „A moja ciocia mieszka w Australii” z tekstem Lidii Iwanowskiej-Szymańskiej i ilustracjami Zofii Zaccarii (Polska) zostało wycofane, a praca zdyskwalifikowana w związku z ujawnieniem złamania regulaminu konkursu i naruszenia praw autorskich przez autorkę ilustracji.
Werdykt jury wydawniczego
W trzeciej edycji konkursu Jasnowidze jednogłośnie postanowiliśmy wyróżnić pięć prac konkursowych. Przyznaliśmy jedną nagrodę główną w postaci wydania książki, trzy równorzędne wyróżnienia honorowe i jedno wyróżnienie specjalne.
Nagrodę główną otrzymuje projekt „Bestiarium Amadeusza Foczki” Marii Sternickiej-Urbanke (tekst) i Justyny Sokołowskiej (ilustracje). Zwrócił on naszą uwagę od początku prac konkursowych, jest bowiem równie wyrazisty jak tytułowy bohater: zwierzęcy fryzjer o dwoistej, foczo-bobrzej naturze. Dowcipny koncept został tu zrealizowany z wielką warsztatową biegłością. Zarówno tekst, jak i projekt graficzny reprezentują wysoki, profesjonalny poziom. Problem dwoistości natury i poszukiwania własnej tożsamości został podjęty z ujmującym luzem, bez cienia dydaktycznej sztywności. Co ciekawe, sam ten projekt także ma dwoistą naturę. Jeden z jej aspektów przejawia się w gotowych ilustracjach. Drugi – w szkicach zawartych w storyboardzie, które ujęły nas w co najmniej równym stopniu. Szkice te mają zupełnie inny charakter od końcowych rozkładówek, a przy tym dorównują im graficzną siłą i wyrazistością. Być może – podobnie jak w opowiedzianej przez autorki historii – podczas dalszej pracy nad projektem najlepszym rozwiązaniem okaże się droga mniej oczywista niż prosty wybór którejkolwiek z tych dwóch tożsamości jako właściwej i ostatecznej. Nie mamy jednak wątpliwości, że jest to materiał na wyjątkową książkę.
[Wyróżnienie przyznane pracy „A moja ciocia mieszka w Australii” z tekstem Lidii Iwanowskiej-Szymańskiej i ilustracjami Zofii Zaccarii zostało unieważnione, patrz informacja wyżej.]
Drugie równorzędne wyróżnienie honorowe otrzymuje projekt „Pion | Poziom” Bartosza Sztybora (koncepcja) i Łukasza Golędzinowskiego (ilustracje). Choć pojęcia pionu i poziomu w pierwszej chwili kojarzą się raczej ze słownikiem murarza niż dziecka, ten projekt udowadnia, że poczucie humoru połączone z talentem graficznym nawet cegłę zamieniłoby w złoto. A już na pewno – w udaną książkę dla dzieci. Projekt urzekł nas graficznym dowcipem i inteligentną zabawą jednym z najbardziej podstawowych parametrów książki: orientacją przestrzenną tekstu i ilustracji. Ze względu na ogromną prostotę wydaje nam się znakomitym materiałem na kartonową książkę dla najmłodszych – do oglądania i czytania w pionie i w poziomie.
Trzecie równorzędne wyróżnienie honorowe przyznajemy projektowi pod tytułem „Where Is My Next Home?” autorstwa Janas Lau. Zwrócił on naszą uwagę jako jeden z najbardziej skończonych projektów nadesłanych na konkurs – mamy tu bowiem do czynienia z gotową książką obrazkową. Rozgrywa się ona Hongkongu, mówi jednak o sprawach uniwersalnych: o tym, czym jest dom, i co się dzieje, gdy trzeba go opuścić. Poruszająca historia oparta na rzeczywistych doświadczeniach wielu hongkońskich rodzin opowiedziana jest za pomocą zwięzłego tekstu i realistycznych, pełnych szczegółów ilustracji, które są wielką siłą tej książki. Za ich sprawą czytelnik od pierwszej strony zanurza się w bogaty, wyrazisty i niezwykle realny świat. Obejmuje on zarówno wielką, zatłoczoną metropolię, pełną zaniedbanych wieżowców i ciasnych mieszkań, jak i zanurzoną w zieleni wieś, gdzie dochodzą do głosu potężne siły natury. Przede wszystkim jednak jest to intymny świat ośmioletniego bohatera i jego bliskich, do którego czytelnik zostaje dopuszczony niemal jak członek rodziny.
Wyróżnienie specjalne otrzymuje projekt Karoliny Jakubowskiej „Tajemnicza historia znikających skarpet”. To gotowa, efektowna książka rozkładanka (pop-up), w której autorka wykazała się wielką biegłością techniczną i wyjątkową wyobraźnią przestrzenną. Pomysłowość i różnorodność zastosowanych rozwiązań technicznych, znakomicie zintegrowanych z treścią książki, zrobiły na nas tak duże wrażenie, że postanowiliśmy docenić ten projekt specjalnym wyróżnieniem, mimo że jego estetyka jest dość odległa od profilu estetycznego naszego wydawnictwa.
Serdecznie gratulujemy autorkom nagrodzonej pracy oraz twórcom wyróżnionych projektów i dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu.
Jury Wydawnictwa Dwie Siostry wybrało także 40 najciekawsze projekty, które, wraz z pracami laureatów, zostaną zaprezentowane na wystawie pokonkursowej.
Wernisaż wystawy odbędzie się w czwartek 23 maja 2019 o godzinie 18.30 w Galerii Milano (Rondo Waszyngtona 2a, Warszawa). Wystawę prac pokonkursowych będzie można tam podziwiać do 3 czerwca (w godzinach otwarcia galerii: pon.–pt. 11.00–19.00; sob. 11.00–15.00).
Na wystawie, oprócz prac nagrodzonych i wyróżnionych, znajdą się następujące projekty:
„Jak kamień w wodę, czyli zadania za którymi będziesz przepadać”, Patrycja Wojtkowiak-Skóra, il. Katarzyna Drewek-Wojtasik, Polska
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom – autorom projektów konkursowych! Życzymy powodzenia w kolejnych krokach w dziedzinie tworzenia książek dla dzieci i zapraszamy do udziału w kolejnej, czwartej edycji konkursu, która zostanie ogłoszona w roku 2020!
Chcielibyśmy także podziękować wszystkim, którzy pomogli nam przygotować, zorganizować i wypromować trzecią edycję konkursu JASNOWIDZE.
Dziękujemy partnerom konkursu: firmie Arctic Paper, studiu Pigeon, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, fimie Europapier i jej portalowi Papierowy Dizajn oraz Instytutowi Goethego w Warszawie.
Dziękujemy patronom honorowym konkursu: Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydentowi Miasta Stołecznego Warszawy, Polskiej Sekcji IBBY, Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej, Polskiemu Towarzystwu Wydawców Książek oraz Muzeum Książki Dziecięcej.
Dziękujemy patronom medialnym konkursu: portalowi LubimyCzytać.pl, magazynowi „KSIĄŻKI. Magazyn do czytania”, magazynowi „Nowe Książki”, „Magazynowi Literackiemu KSIĄŻKI”, portalowi Qlturka.pl, portalowi Wydawca.pl.
Wypowiedzi jurorów na temat nagrodzonych projektów oraz ich wrażenia z obrad jury, a także fotorelacja z obrad i towarzyszących im wydarzeń dostępne są w zakładce GALERIA.
Materiały do pobrania:
Informacja prasowa
Zdjęcia nagrodzonych prac do pobrania
Trzecia edycja międzynarodowego konkursu na projekt ilustrowanej książki dla dzieci JASNOWIDZE 2018 otrzymała dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.